X
تبلیغات
روستای قرنجیک خواجه خان - علمی ، فرهنگی وهنری

آدم بوليب آدم قدرين بيلمايان                               اوندن كه بر اتلاب يوران مال يخشي

سوزلاگاندا سوز مغنيسين بيلمايان                         اوندن يونه كبلاب بيلمز لال يخشي

خدايم ساقلاسين شردن قهردن                              منتلي آش آجي بولار زهردن

هر بر يرده بر بازار سيز شهردن                         آندن يونه قوراب ياتان چول يخشي

هر كيمينگ اوزنه مصر دور جايي                        يادينگدن چيقمايار بايرامي تويي

جان ساغليغينگ بولمز هيچ دنگي تايي                   آخشام ياتيب ارتير شكرين قيل يخشي

بر بيوفا ياره گوليب باقاندان                                شيرين جاني عشق اودينه ياقاندان

ياد ايل لارده مسافرليق چكاندن                         اورسه سوكسه خورلاسه دا ايل يخشي

مختومقلي سوز سوزلاگيل هر بابدان                      بو دنيا توتديرمز چويريكدير دويبدن

معركه دا سونگي گلمز بد كبدن                             اوندن كه بر شولاب اوسان يل يخشي
+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در یکشنبه پنجم آبان 1392 و ساعت 20:57 |

زندگي در هدف خويش گهر ساختن است.

                                                 در دل شعله فرو رفتن و نگداختن است

ره مردان خدا زندگي راحت نيست

                                                 بلكه ره سازي و كس سازي و خود ساختن است

اگر نمي تواني خورشيد باشي ستاره اي باش.

اگرنمي تواني درخت باشي بوته اي باش كه كناره هاي جاده اي را سبز مي كند.

با بردن و باختن اندازه ات نمي گيرند.

هر آنچه هستي

                   بهترين خودت باش    

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در شنبه چهارم آبان 1392 و ساعت 8:0 |
     چرا برای علم ارزش قائل نیستیم؟

هنگامی که عامل موفقیت مردم در کشورهای پیشرفته و علت رفاه و آسایش آن را بررسی می کنیم، به خوبی آشکار می­شود که یکی از مهمترین عوامل و شاید مهمترین عامل موفقیت آن ها توجه و ارزش گذاری برای علم و دانش است. هر چند که امروزه در میان غالب مسلمانان به اهمیت علم و کسب دانش اشاره می­شود و در این راستا به آیات و احادیث هم استناد می­کنیم، اما در عمل می­بینیم که در زندگی ما علم امری فرعی و حاشیه است و تا زمانی که ناچار نباشیم و در وضعیت بحرانی قرار نگرفته باشیم به سراغ آن نمی­رویم.



شاید علت اصلی، غفلت از این بینش باشد که خداوند رشد و پیشرفت در این جهان را بر مبنای کسب علم و دانش بنا نهاده است و ملت هایی که این بینش را درک کنند، قطعاً در آسایش و رفاه بیشتری به سر می­برند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته اهمیت علم و کسب دانش از نان شب هم مهم­تر است، از این رو چه دانش آموزان و دانشجویان و چه اساتید و معلمان تلاش خود را برای تحقیق و بررسی و آزمایش و استفاده از دانش دیگران به کار می گیرند تا سنگی را بر بنای دانش بشری بگذارند، یا حداقل از دانش روز عقب نمانید. تلاش خستگی ناپذیر در دوران تحصیل علم و بعد از آن تلاش همه جانبه برای به کار بردن آن و علمی نمودن دانش در زندگی در حوزه های مختلف، از اقتصاد و جامعه گرفته تا پزشکی و دامپزشکی، سبب شده نظم سازمان یافته ای میان اجتماع بشری و طبیعت در کشورهای توسعه یافته شکل بگیرد.
قرار دادن صنعت و تکنولوژی در کنار حفظ محیط زیست و ایجاد محیطی پاکیزه و سرسبز که خود از امنیت روانی زندگی اجتماعی می­باشد حاصل تلاش ملت های کشورهای پیشرفته در حوزه های مختلف علم است. شاید جالب باشد بدانیم که در کشورهای پیشرفته حتی برای نجات یک گونه زنبور و جلوگیری از انقراض نسل آن هزینه های سنگینی صورت می­گیرد و تحقیقات و مطالعات علمی فراوانی انجام می­شود. وقتی که برای یک گونه زنبور این تلاش های علمی صورت می­گیرد، معلوم است که برای نجات انسان و جامعه چه هزینه و تلاشي می­شود!
اهمیت دادن به هدف و تلاش در جهت رسیدن به آن سبب شده که دوران تحصیل برای دانش آموزان و دانشجویان توأم به هدایت وقت و انرژی برای کسب علم باشد.
هنگامی که مقایسه ای میان این روش و شرایط موجود در کشورمان انجام می­دهیم، می بینیم که یکی از عوامل و مشکلات علوم توسعه در جامعه ما اهمیت ندادن به علم و دانش است، چه در مرحله تحصیل و چه بعد از آن. رواج مدرک گرایی، چشم و هم چشمی، نگاه کردن به زمان علم آموزی به عنوان اوقات فراغت، ترجیح دادن مسایل حاشیه­ای مثل تفریحات در دوران تحصیل بر اصل تحصیل بی اهمیتی به مطالعه و تحقیق مگر در سطح نمره آوردن و در نهایت عدم به کارگیری علم کسب شده در زندگی کاری سبب شده که علم در جامعه ما مظلوم واقع نماند.
از آن جا که بار توسعه در هر جامعه­ای بر دوش دانشجویان آن جامعه سنگینی می­کند، یعنی نسلی که در آینده مدیریت جامعه را به دست خواهد گرفت و استاد و مهندس و معلم و کارمند و مسئول خواهد شد، طبیعی است هنگامی که ارزش­های علمی و تحقیقاتی در دوران تحصیل علم رعایت نشود، نتیجه و بازخورد آن در دوران بعد از تحصیل و زندگی کار هم مثبت نخواهد بود. نتیجه این می­شود که تمامی زوایای زندگی ما، از هنر و فرهنگ گرفته تا عمران و اقتصاد، همه از معیارها و استانداردهای علمی فاصله دارد که خود این امر هم نتیجه­ای جز سردرگمی در بر دارند و نتیجه آن نبود رفاه و آسایش در زندگی و محیط اجتماعی ماست. از آن جا که ماه های آغازین فصل تحصیل را در مدارس و دانشگاه ها سپری می­کنیم، شاید فرصت مناسبی باشد که این موضوع مورد توجه و بررسی اساتید، معلمان، دانشجویان و دانش آموزان قرار گیرد و علت غربت علم در جامعه علمی ما مورد ارزیابی قرار گیرد، تا هر یک نقش خود را در رشد و توسعه جامعه ایفاء نمایند.
(منبع:www.beayan.net)
+ نوشته شده توسط حبيب الله قرنجیک در شنبه هجدهم اردیبهشت 1389 و ساعت 11:0 |

امسال به علت کمبود دانش آموز در مقطع دوم تجربی، دبیرستان پسرانه ی روستا منحل می گردد.

یک از مسئولان آموزشی روستا ضمن بیان این خبر تصریح کرد طبق قانون تعداد دانش آموز نمی تواند در دبیرستان های شهری از 120 نفر و در مناطق روستایی از 90 نفر کمتر باشد. با این وجود دبیرستان خوارزمی در سال گذشته با 51 نفر پابرجا مانده بود این در حالی است که حداقل تعداد دانش آموز مجاز برای یک کلاس 15 نفر بوده و در سال گذشته کلاس دوم تجربی این دبیرستان با 11 نفر تشکیل شده بود.

طبق تحقیقات به عمل آمده توسط اعضای وبلاگ امسال از 20 نفر دانش آموز اول دبیرستانی دبیرستان خوارزمی 12 نفر نمره ی مجاز برای انتخاب رشته ی تجربی را کسب نکرده و از 8 نفر باقیمانده هم تنها حدود 5 نفر تمایل به رشته ی تجربی دارند با توجه به وضعیت پیش آمده امسال، مقطع دوم و سوم تجربی دبیرستان مذکور به حد نصاب نمی رسد و فقط از دانش آموزان اول دبیرستان ثبت نام به عمل می آید که آن هم به مدرسه ی راهنمایی پیوست می خورد. مکان کنونی دبیرستان نیز که در اصل متعلق به مدرسه ی راهنمایی محدثه می باشد به دبیرستان دخترانه تبدیل خواهد شد.

گفتنی است احتمالا" در سال تحصیلی آتی حدود 50 نفر دانش آموز پسر سال اول دبیرستان خواهیم داشت و با توجه به اینکه بیش از 40 نفر دانش آموز می توانند تشکیل دو کلاس دهند تقسیم به دو کلاس اول الف و اول ب خواهند شد. از 50 نفر تخمین زده شده  حدود 32 نفر آن از دانش آموزان مدرسه ی راهنمایی حسین قرنجیک (خود روستا)، حدود 8 نفر آن از مدرسه ی راهنمایی عاشورای روستای گامیشلی نزار و حدود 10 نفر آن از مدرسه ی راهنمایی شهید حکیم قرنجیک روستای اسلام تپه (که آن هم در حال انحلال است) تخمین زده می شود. ضمنا" با توجه به انحلال مدرسه ی راهنمایی پسرانه ی شهید حکیم قرنجیک دانش آموزان مدرسه ی مذکور نیز به مدرسه ی راهنمایی روستا منتقل خواهند شد و به این ترتیب دانش آموزان مقطع اول راهنمایی با اضافه شدن 4 نفر از اسلام تپه به 25 نفر، سال دوم با اضافه شدن 10 نفر به 38 نفر و سال سوم با اضافه شدن 8 نفر به 34 نفر خواهد رسید و در جمع ساختمانی که قرار است مقطع راهنمایی و اول دبیرستان را در خود جای دهد باید ظرفیت حدود 150 نفر را در خود داشته باشد که بیش از ظرفیت استاندارد مدرسه ی راهنمایی روستا به نظر می آید. عجیب است تعداد دانش آموزان روستاهایی که در جمع حدود 6000 نفر جمعیت دارند در رشته ی ریاضی و تجربی به حد نصاب نمی رسد!!!... و جای تعجب بیشتر در این است که بر طبق گفته ی یکی از کارمندان اداره ی آموزش و پرورش منطقه ی گمیشان، امسال در منطقه، تعداد دانش آموزان سال اولی که تمایل به رشته ی ریاضی فیزیک دارند به 15 نفر (حداقل نفرات برای تشکیل یک کلاس) نرسیده است.

باید بدانیم که این اتفاق بیانگر ضعف آموزشی و فرهنگی ما می باشد.

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در شنبه بیست و سوم شهریور 1387 و ساعت 23:50 |

گردآورنده: ذکریا قرنجیک (دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران)

استاد راهنما: دکتر ابراهیم مجیدی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران)

بیان مسئله:

            یکی از شایع ترین مشکلات در جامعه، میزان DMF بالا (تعاریف  DMF و GI در پایین مطلب آمده  است) و بیماری های پریودنتال (لثه ای) می باشد اگر وضع به همین منوال پیش رود میزان پوسیدگی دندان و به تبع آن بیماری های مربوط به دندان افزایش خواهد یافت که این افزایش، باعث بالا رفتن شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز می شود. البته با روش های پیشگیرانه ای هم چون اضافه کردن فلوئور به آب آشامیدنی و آموزش صحیح مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان جلوی بیماری های لثه (مثل از دست دادن چسبندگی لثه، ایجاد چرک و خونریزی از لثه) را گرفت.

مواد و روش ها:

            به منظور بررسی، تعداد 19 نفر در دبیرستان پسرانه ی خوارزمی و تعداد 33 نفر در مدرسه ی راهنمایی حسین قرنجیک توسط اینجانب از لحاظ  DMFو GI مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج:

            همانطور که در جداول و نمودار های مربوطه آمده است میزان DMF، 2.4 در مدرسه ی راهنمایی حسین قرنجیک و 3.8 در دبیرستان خوارزمی و میزان GI نیز به ترتیب در مدرسه ی راهنمایی 0-3 نفر، 1-12، 2-13، 3-5 نفر و در دبیرستان 0-4 نفر، 1-12، 2-3، 3-0 نفر به دست آمد.

جدول1-میزان DMF به تفکیک D، M و F در مدرسه راهنمایی حسین قرنجیک

DMF

تعداد

درصد

D

74

94

M

5

6

F

0

0

جمع

79

100

 

جدول2-میزان DMF به تفکیک D، M و F در دبیرستان خوارزمی

DMF

تعداد

درصد

D

62

86

M

9

13

F

1

1

جمع

72

100

 

نمودار 1:میزان GI در دانش آموزان مدرسه راهنمایی حسین قرنجیک و دبیرستان خوارزمی (ستون افقی GI و ستون عمودی درصد)

 

 بحث:

            بررسی ما نشان داد که فاصله ی زیادی با هدف WHO (WORLD HEALTH ORGANIZATION)   ،سازمان بهداشت جهانی، داریم. هدفWHO  برای دبیرستانی ها در سال 2010 پوسیدگی کمتر از1.5 می باشد که فاصله ما با آن به میزان 2.3 (تقریبا 2.5 برابر بیشتر) است و برای راهنمایی ها، پوسیدگی کمتر از 1 می باشد که فاصله جامعه مورد بررسی ما با آن به میزان 2.4 (2.5 برابر بیشتر) است. جای هشدار این بررسی ، میزان بالای شاخص لثه ای 3، در گروه سنی راهنمایی می باشد.

در پایان از خانم دکتر یمرلی (پزشک مرکز بهداشت قرنجیک) آقای اسماعیلی (مدیر دبیرستان خوارزمی) و آقای کتوکی (مدیر مدرسه راهنمایی حسین قرنجیک) و آقای حبیب تقی زاده کمال تشکر را دارم.

تعاریف عملیاتی:

DMF: مخفف Decay ( تعداد پوسیدگی)،Missing  (تعداد دندان کشیده شده)و Filling(تعداد دندان پر شده)می باشد.

Gingival Index)GI): شاخص لثه ای که با سه عدد 0(لثه سالم)، 1(لثه ملتهب، بدون خونریزی)، 2 (لثه ملتهب، با خونریزی به هنگام تحریک) و 3(لثه ملتهب، با خونریزی بدون تحریک)

مرجع: کتاب پریودنتولوژی کارنزا 2006.

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در جمعه پانزدهم شهریور 1387 و ساعت 16:55 |

با کمال مسرت، موفقیت 7 نفر دانش آموز روستا در آزمون ورودی دبیرستان های نمونه را تبریک می گوییم.

اسامی این عزیزان عبارتند از:

1-      جناب آقای عبدالعزیز آتابای فرزند ابراهیم گلدی آتابای

2-      جناب آقای ایوب جاور فرزند محمد جاور

3-      جناب آقای عبدالحمید قرنجیک فرزند حاجی قاری قرنجیک

4-      جناب آقای عبدالجلیل ولی پور فرزند حاجی قربان ولی پور

5-      جناب آقای مسعود قرنجیک فرزند اراز محمد قرنجیک

6-      جناب آقای حسین لطفی فرزند آخوند لطفی

7-      سرکار خانم سونا قرنجیک فرزند عبدالله قرنجیک

امیدواریم دوستان فوق در تمام مراحل زندگی موفق باشند.

نویسندگان وبلاگ

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در شنبه دوم شهریور 1387 و ساعت 23:38 |

بسمه تعالی

پیامبر اکرم (ص): بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران نیز آموزش دهد.

کلاس های آموزش قرآن مجید و احکام نماز توسط حافظ محترم قرآن مجید، جناب آقای عبدالحکیم آتابای همه روزه از تاریخ ۱/۶/۱۳۸۷ در محل حوزه ی علمیه ی سراج الدین قرنجک برگزار می شود.

  ساعت برگزاری کلاس ها:

     زیر ۱۵ سال: صبح ها ساعت ۹

     بالای ۱۵ سال: ساعت ۲۲ شب

از تمامی علاقمندان جهت شرکت در این کلاس ها دعوت به عمل می آید.

 

+ نوشته شده توسط عبد الكريم قرنجیک در شنبه بیست و ششم مرداد 1387 و ساعت 16:4 |
با کمال مسرت قبولی افراد زیر در مدارس نمونه دولتی را به روستاییان و خصوصا" خانواده های این دانش آموزان تبریک می گوییم.

سرکار خانم راحیل قرنجیک فرزند آنه دردی

        سرکار خانم سهیلا قرنجیک فرزند علی محمد

                سرکار خانم فاطمه لطفی چاروا فرزند حاجی محمد

                        سرکار خانم عاطفه آتابای فرزند ابراهیم

                                                           برای این عزیزان آرزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی را داریم.

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در شنبه نوزدهم مرداد 1387 و ساعت 12:47 |

جمعه ی هفته ی پیش گذری به زیارتگاه معروف علی عطای دانشمند (دالشمن عطا) داشتم (زیارتگاه دانشمند در مرز ترکمنستان و در نزدیکی مرز اینچه برون واقع است و کسانی که از بازارمرزی اینچه برون دیدن می کنند می توانند  این زیارتگاه را که حدود 15 دقیقه با اینچه برون فاصله دارد نیز زیارت نمایند) تصمیم گرفتم گزارشی از آن مکان را برای وبلاگ تهیه کنم در زیر بیانات یکی از آخوند هایی که در آن مکان حضور داشت آورده شده است:

در روایتی آمده که ملا علی دانشمند (دالشمن عطا) در راه، قبل از رسیدن به رود اترک از تشنگی جان باخته و در روایتی راهزنان او را در راه به قتل رسانده اند به هر حال بعد از مدتی ملا علی دانشمند به خواب شخصی آمده و از او می خواهد جسدش را یافته و برای او قبر بسازد و مکان جسد را نیز به او می گوید و به این ترتیب با مشخص شدن قبر ملای دانشمند، آن مکان زیارتگاهی برای مردم می گردد.

در کتاب تاریخ الاولیا معروف به الهامات غیبیه فی سلاسل سیفیه صفحه ی 77 و در کتاب الحدائق الوردید فی حقائق النقشبندیه صفحه ی 123 آورده اند مولانا علی دانشمند یا ملا علی عطا دانشمند یکی از خلفای حضرت خواجه محمد سماسی می با شد و در کتاب رشحات آورده اند که ملا علی دانشمند یکی از اصحاب کبار خواجه محمد سماسی خواجه معروف به محمد بابای سماسی می باشد. خواجه محمد سماسی را چهار خلیفه فاضل و کامل بوده است که بعد از ایشان به دعوت صادقان و ارشاد طالبان مشغول شده اند به نام های سید امیر کلان ، ملا علی عطا ، خواجه محمد سماسی و خواجه صوفی سوخاری

در زیر شجره ی تدریسی مولانا مولانا علی عطا آورده شده است:

حضرت محمد (ص) – حضرت ابوبکر صدیق (رض) – حضرت سلمان فارسی (رض) – حضرت قاسم (رح) – حضرت جعفر صادق (رح) – حضرت بایزید بسطامی(رح) – حضرت ابولحسن خرقانی(رح) – حضرت خواجه ابو علی فارمدی(رح) – حضرت خواجه یوسف همدانی(رح) – حضرت خواجه عبدالخالق غجدوانی(رح) – حضرت خواجه عارف ریوگری(رح) – حضرت خواجه محمد فغنوی(رح) – حضرت خواجه علی رامتینی(رح) – حضرت خواجه محمد سماسی(رح)

هیچ شک و تردید نیست که ملا علی دانشمند یکی از عالمان و دانشمندان و عارفان و مرشدان بنام و بحق بوده اند.

در زیر تصاویری از این زیارتگاه و محوطه ی اطرافش را می بینید.

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در جمعه چهارم مرداد 1387 و ساعت 13:20 |

بار ديگر بهار با گام هايي از عطر شكوفه هاي سفيد از پي فصل ها از راه رسيد.

          و بار ديگر با دستان سبز خود هديه ي زيباي طراوت و تازگي را برايمان به ارمغان آورد.

          اين همه زيبايي و اين همه طراوت بي اختيار انديشه ام را به سوي بودن برد.

          بودن سخت است آن گونه كه بايد باشيم.

          بيا به معناي واقعي باشيم و در معناي بودن زندگي كنيم. بيا به دل هايمان وسعت بخشيم وسعتي به پاكي آسمان آبي. بيا از بهار طبيعت درس بگيريم. بهار با گام هايي پر از محبت خود آمده تا شاگرد او باشيم.

          آري! هم من و هم تو اگر بخواهيم مي توانيم كلاس درس او را درك كنيم.

          درس او سخت نيست. درس بهار به آساني و زيبايي خنديدن كودكيست، به زيبايي باريدن باران

بيا اي رهگذر زمان                                            

زيبايي بهار را در ياب، و در ميان زيبايي آن قلب خود را زيبا ساز، و اگر توانستي قلبت را زيبا سازي، نامش را تنها مي توان بهار ناميد.

بيا قلبت پر از بهار باشد.

و بار ديگر مي گويم:

بگذار دلت نامش بهار باشد.

 

                                                                       صفورا قرنجيك

 

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در دوشنبه پنجم فروردین 1387 و ساعت 23:0 |

در عجبم كه انسانها براي ثروت سلامتي خود را به خطر مي اندازند و وقتي ثروتمند مي شوند ثروت خود را به خاطر سلامتي از دست رفته خرج مي كنند و در عجبم كه انسانها در كودكي آرزوي بزرگي مي كنند و در بزرگ سالي دوست دارند كودك شوند.

          و باز در عجبم كه انسانها بخاطر گذشته ي از دست رفته حال و آينده ي خود را فراموش مي كنند و در همين حالت حيراني پيش مي روند تا آنكه روزي در حالت نا آگاهي در آغوش مرگ محو مي شوند.

                                                 " مطلب ارسالي از: صفورا قرنجيك"

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در چهارشنبه هشتم اسفند 1386 و ساعت 9:59 |

عنوان بالا نام يكي از كتاب هايي است كه سرگذشت زندگي يكي از تركمنان را در صده ي پيش بيان مي كند اين شخص به نام نور جان حاجي كم(كلته) پدر بزرگم است به خاطر خاطرات جالب و عبرت آموزي كه پدربزرگم داشت تصميم گرفتم سرگذشت او را از روي كتاب رمان گونه ي غم انگيز اشك هاي پاييز به صورت چند قسمتي در اين وبلاگ قرار دهم.

Click for Full Size View

خلاصه ي زندگي نورجان حاجي:

نور محمد (نور جان) كم، اصلا" از طايفه ي كلته به سال 1289 در خانواده اي دامدار و كوچ نشين در منطقه ي مرزي يكي از روستاهاي ايران متولد مي شود و چشم به جهاني مي گشايد پر فراز و نشيب، فراز و نشيبي كه مي تواند مشحون از زيبايي و شيريني باشد و يا زشتي و مرارت و يا اين دو در كنار هم.

          پدر نورجان (يخشي محمد حاجي) با دامداري گذران زندگي مي كرد. شادترين لحظات كودكي نورجان بردن دامها پا به پاي پدر به چراگاه، و زيبا ترين سرگرمي هاي او تماشا كردن بره هاي كوچك گوسفندان و شمارش آنها با انگشتان كوچك دستش و دويدن در ميان گوسفندان در ميان سبزه ها بود. پدر و مادر نورجان اكثر مايحتاج زندگي را خود درست مي كردند و با گرمترين محبت ها در جمع خانوادگي خود زندگي زيبايي داشتند. تا اينكه در چهار سالگي نورجان جنگ جهاني اول در زمان احمد شاه رخ داد. و ايران به دليل اهميت استراتژيك خاص و نداشتن حكومت قدرتمند مركزي صحنه ي كشاكش هاي جنگ شد. و كشور امنيت خود را از دست داد و ميدان يكه تازي سربازان روسي و انگليسي شد. همين امر مصيبت هاي سياسي-اقتصادي بسيار زيادي براي ايران به بار آورد. و كشور بيش از پيش دچار بحران شديدي شد. در چنين موقعيتي زندگي كردن براي اكثر مردم مشكل شد. در همان حال، مقارن با هفت سالگي نورجان، در حالي كه نابساماني هاي ايران به اوج خود رسيده بود يخشي محمد حاجي مريض مي شود و آخرين نفس هايش را به پايان مي رساند و نورجان، كودك معصوم و مظلوم سرپناه خود را از دست مي دهد. سرپناهي كه نورجان دست هاي كوچكش را در دستان قوي و ترك خورده ي او مي گذاشت تا زندگي كردن را از دستان او بياموزد. نورجان با بستن كمر همت و كار و تلاش خود به سن پانزده سالگي رسيده بود كه رضاخان به پادشاهي ايران مي رسد و سعي مي كند همه ي تركمن هايي را كه كوچ نشين بودند يكجا ساكن كند. نورجان قبل از هجده سالگي با دختري به نام "عجب سلطان" ازدواج مي كند. و نقطه ي اوج همه ي سختي هاي او از همين جا شروع مي شود - او شعر هايي را در وصف خدا و خانواده مي سرايد - و در سال 1371 در شهرستان بندر تركمن بعد از تحمل سختي ها و مصائب بسيار به جهان ابدي سفر مي كند. و پيكر روحاني و نوراني او را در شهرك چپاقلي به خاك مي سپارند. "روحش قرين رحمت باد"

Click for Full Size View

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در سه شنبه سی ام بهمن 1386 و ساعت 12:48 |

        اگه یه روز یا لحظه ای از ساعت های زندگی سبزت احساس تنهایی کردی نگو تنهایم، بگو فرصت خوبی دارم برای فکر کردن، نه به گذشته، بلکه به ساختن زندگی سبزتر، برای حال و آینده. می توانی عمیق ترین افکارت را در کنار هم جمع کنی و به راحتی با خالقت در میان بگذاری وقتی آن احساس آمد سراغت فقط تو هستی و خدایت و همین نیستی غیر حق در کنارت زیبا ترین قرار مشکل گشاییست. قراری که میزبان آن تو نیستی بلکه اوست. تو می خواهی و اجابت از سوی اوست.

        اما قبل از خواستن، خود را استقامت و صبر بیاموز تا وقتی می خواهی، انتظار را نیز بپذیری زیرا انتظار مقدمه ی رسیدن است. و زیبایی رسیدن در انتظار آن است. اگر دعایت مستجاب شد رحمت خداوند شامل حالت شده و اگر نشد حکمتی در آن نهفته

        وقتی تنهایی، فرصت زیادی داری تا شادی هایت را جمع کنی فرصت این را داری با فکر به شادی هایت توکل و اراده ات را قوی کنی

        و اگر خاطرات بد بی اختیار در ذهنت آمد غم هایت بدون اینکه خود بخواهی پله می شود زیر پاهایت تا از روی آنها به سوی پیشرفت برویش

        فکر کرده ای گاهی تنهایی نیز برکت است؟

                                                                                      مطلب ارسالی از: صفورا قرنجیک 

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در شنبه بیست و هفتم بهمن 1386 و ساعت 21:25 |
      يه خبري نسبتا" خوب براي دانش آموزان مخصوصا" دختران روستا دارم: اينكه آموزش و پرورش موظف شده از امسال به بعد سرويس رايگان در اختيار اونها قرار بده و ديگه براي رفت و آمد به دبيرستان ها و پيش دانشگاهي هاي شهر ها و روستاهاي مجاور لازم نيست نگران خرج هاش باشن!

ولي اين بحث جاي مطرح شدن داره كه چرا روستايي به اين بزرگي كه خدماتش مي تونه روستاهاي مجاور رو هم تحت پوشش قرار بده هنوز دبيرستان دخترانه نداره. لازم به ذكره روستا از اين نظر بسيار فقيره و فقط دبستان و مدسه ي راهنمايي پسرانه/دخترانه و همچنين دبيرستان تجربي پسرانه داره كه هيچ كدام از نظر امكانات مطلوب نيستن و براي مقطع پيش دانشگاهي هم نه پسرانه داره و نه دخترانه!

 

 

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386 و ساعت 15:41 |
حتما" مطلع هستيد كه جشنواره ي معرفي فرهنگ و آداب و رسوم تركمن در روستاي قرنجيك پور امان به همت دهياري و شوراي اسلامي آن روستا و همچنين همكاري بخشداري وشمگير و اهالي آنجا برگزار شد.

روستاي قرنجيك پور امان به همراه روستاي زيارت گرگان به عنوان دو پايگاه گردشگري روستايي استان گلستان انتخاب شده اند كه اين بيشتر به خاطر زحمات دهياري آن روستا مي باشد.

از طرفي با اينكه به نظر موقعيت قرنجيك خواجه خان از نظر امكان گاز كشي بهتر مينمايد ولي قرنجيك پور امان در اين زمينه بسيار فعال تر است و از نماينده ي گرگان و آق قلا نيز قول اتمام آن پرو‍‍‍ژه را تا سال ۱۳۸۶ براي روستايشان گرفته اند.

این رو به خاطر این میگم که مسئولین روستای قرنجیک خواجه خان خودشون رو کمی بتکونن: با آن كه اين قرنجيك بزرگتر از قرنجيك پور امان است و در موقعيت بهتر جغرافيايي قرار دارد به خاطر فعال تر بودن مسوولان قرنجیک پورامان در بسياري جهات از آن روستا عقب تر است.

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1386 و ساعت 12:0 |
من تا قبل از اينكه كتاب اشكهاي پاييز را بخوانم در مورد زندگي پدر بزرگم و تركمنان امثال پدر بزرگم خبر نداشتم و فكر هم نميكردم با دانستن آن به گريه بيفتم. ولي اكنون ميدانم هر كسي آن كتاب را خوانده و به زندگي تركمنان قديم تر از ما پي ببرد اشك از چشمانش جاري خواهد شد به حدي كه بعضي از خوانندگان كتاب از شدت غم انگيزي داستان به تعجب آمده و ازما خواسته اند فيلمي هم از روي آن درست كنيم ولي هنوز براي اين كار شرايط مهيا نشده است. به هر حال توصيه ميكنم كه كتاب اشكهاي پاييز را كه نوشته يكي از نويسندگان خوش ذوق روستايمان (خانم صفورا قرنجيك) است بخوانيد!

مراكز فروش:آق قلا كتابفروشي عرفان و لایقی/ بندر تركمن كتابفروشي فرهنگ/ گميشان كتابفروشي مختومقلي/ گرگان كتابفروشي جنگل/ آزادشهر کتابفروشی عارف و پویا

+ نوشته شده توسط محمد امين قرنجيك در چهارشنبه بیست و دوم فروردین 1386 و ساعت 17:46 |


Powered By
BLOGFA.COM